Your browser does not support JavaScript!


3.5 V6 Transit XJ220 – elävä legenda

Yksi hurjimmista insinööritarinoista, joita on koskaan tullut kehityspajasta ulos. Tämä näennäisen tavallinen vuoden 1989 Ford Transit kätkee kuorensa alle nopeuteen kasvatetun pedon. Rakennettu salaisena prototyyppimuulina Jaguarin kunnianhimoisimmalle superautolle – XJ220:lle – se saavutti kulttimaineen ei siitä syystä, mitä se alun perin teki, vaan siksi, miksi se lopulta muuttui. Kiinnitä turvavyö, kun sukellamme tämän yhden automaailman yllättävimmän suorituskykyauton alkuperään, tekniikkaan ja perintöön.

Toimituspakusta insinöörin ikoniksi

1980-luvun lopulla Jaguar oli syvällä XJ220-lippulaivasuperautonsa kehitystyössä. Se tarvitsi testialustan uudelle voimalinjalle, joka lopulta muotoutui 3,5-litraiseksi kaksoisturbo-V6-moottoriksi, perustuen Tom Walkinshaw Racingin (TWR) kehittämään Group B -rallimoottoriin. Sen sijaan että olisi rakennettu erillinen prototyyppirunko, Jaguarin insinöörit valitsivat täydellisen valepuvun: Ford Transit -pakettiauton. Vuonna 1989 rakennettu auto säilytti vaatimattoman ulkomuotonsa, mutta sen sisältä löytyi täysin erilainen maailma. Alkuperäinen 2.5-dieselmoottori korvattiin XJ220:n V6-moottorilla – 542-hevosvoimaisella yksiköllä, joka tuotantomallissa kiisi jopa 343 km/h nopeuteen. Keskimoottori sijoitettiin etuistuimien taakse ja se liitettiin kilpamoottorien vaihteistoon, joka välitti raivokkaan väännön taka-akselille.
Raakaan voimaan vastaamiseksi runkoa vahvistettiin ja jousitus suunniteltiin täysin uudelleen, käyttäen XJ220-kehitysmallien geometriaa. Lopputulos? Pakettiauto, joka saattoi nolata urheiluautot valoista lähdettäessä – ja silti näytti siltä kuin se olisi matkalla putkitöihin. Jaguarin insinööritiimi kutsui sitä virnistellen “pakuksi”, mutta se osoittautui korvaamattomaksi osaksi XJ220:n testiohjelmaa – se keräsi huomaamattomasti tuhansia kilometrejä testidataa julkisilla teillä. Pakokaasun ääni kuitenkin paljasti kaiken asiaan vihkiytyneille.

Rooli Jaguar XJ220:n kehityksessä

Transit XJ220 ei ollut rakennettu näyttelyyn – se oli keskeinen työkalu XJ220:n kehityksessä. Pakun kuoren alla insinöörit piilottivat 3,5-litraisen kaksoisturbo-V6:n, joka oli peräisin TWR:n Metro 6R4 -projektista. Sen ansiosta voitiin testata voimalinjaa huomaamattomasti julkisilla teillä. Autoa käytettiin moottorin kalibrointiin, jäähdytyksen testaamiseen ja vaihteiston toiminnan arviointiin – ilman sitä huomiota, jonka superauton prototyyppi olisi herättänyt. Keskelle asennettu ja korvia huumaava V6 muutti pakettiauton äänettömäksi testiaseeksi. Runkoa vahvistettiin, jousitus säädettiin uudelleen ja jäähdytysjärjestelmät suunniteltiin kestämään kovaa ajoa. Ulkoisesti utilitaristinen Transit tuotti arvokasta käytännön suoritusdataa, joka oli kriittistä XJ220:n hienosäätöön.

Top Gearin parrasvaloissa

Transit XJ220 saavutti kulttiaseman esiintyessään Top Gear Australia: The Ashes Special -jaksossa. Richard Hammond ajoi sillä kisaa Holdenia vastaan, ja lopputulos hämmästytti katsojat – Transit sinkoutui matkaan ja meni johtoon, esittäen Jaguarin V6:n raakaa voimaa. Monet luulivat sitä lavasteeksi, mutta kyseessä oli aito XJ220-testimuuli, yhä alkuperäisellä korilla ja teräsvanteilla. Tämä absurdi yhdistelmä työpakettiautoa ja superauton voimalinjaa teki siitä yhdessä yössä ikonin, paljastaen maailmalle kätketyn palan Jaguarin historiaa.

Nykytila ja perintö

Tänä päivänä Transit XJ220 elää edelleen täysin toimivana osana Jaguarin teknistä perintöä. Vuosien unohduksen jälkeen se entisöitiin Don Law Racingin toimesta – yksi harvoista XJ220:n huoltoon valtuutetuista asiantuntijoista. Se säilyttää alkuperäisen TWR:n rakentaman kaksoisturbo-V6:n ja räätälöidyn voimansiirron, tehden siitä harvinaisen esimerkin tehdastason hulluudesta, joka on selvinnyt ajan hampaista. Auto esiintyy satunnaisesti tapahtumissa tai esittelyajoissa – se on yhä tieliikenteeseen rekisteröity ja teknisesti uskollinen alkuperäisille spekseilleen. Kyse ei ole pelkästä kuriositeetista – vaan konkreettisesta muistutuksesta ajasta, jolloin Jaguar uskalsi testata superauton DNA:ta kaikkein odottamattomimmassa kuoressa. Voit tarkistaa Ford Transitin tekniset tiedot sivuiltamme.

Yhteenveto: XJ220 Transit 3.5

3.5 V6 Transit XJ220 ei ole pelkkä outo alaviite – se on XJ220:n tarinan kulmakivi. Se, mikä alkoi salaisena testiautona, muuttui yhdeksi ainutlaatuisimmista insinöörillisistä yhdistelmistä autohistoriassa. Rata-auton suorituskyky piilossa pakettiauton kuoressa ja Top Gear -esiintyminen todistavat, että todelliset legendat eivät aina kulje superauton muodossa. Joskus niillä on teräsvanteet ja Transit-merkki.
Osat pakettiautoosi
 
Anna avainsana
Tarkennettu haku
Transit Center in Europe