Renault Trafic II Historia (2001–2014)
Renault Trafic II esiteltiin vuonna 2001 täysin uudistettuna seuraajana ensimmäisen sukupolven mallille. Se kehitettiin osana Renaultin, General Motorsin ja Nissanin välistä strategista yhteistyötä, ja sitä myytiin myös muilla nimillä, kuten Opel/Vauxhall Vivaro ja Nissan Primastar. Tämä sukupolvi merkitsi suurta kehitysaskelta mukavuuden, teknologian ja tehokkuuden osalta, vastaten kasvavaan kysyntään modernisoiduista kevyistä hyötyajoneuvoista.
Muotoilu ja tekninen kehitys
Renault Trafic II sai aiempaa nykyaikaisemman ja aerodynaamisemman muotoilun – pyöristetty keula ja kallistettu tuulilasi paransivat näkyvyyttä ja polttoainetaloudellisuutta. Malli rakennettiin vahvistetulle alustalle, joka tarjosi paremman rakenteellisen jäykkyyden ja törmäysturvallisuuden. Yksi sukupolven avainpiirteistä oli ajokokemus, joka lähestyi enemmän henkilöauton tasoa – uudistettu kojelauta ja ergonomisemmat istuimet tekivät siitä houkuttelevan vaihtoehdon pitkiä matkoja ajaville ammattikuljettajille.
Moottorivaihtoehdot ja suorituskyky
Renault Trafic II tarjosi laajan valikoiman bensiini- ja dieselmoottoreita eri markkinoiden tarpeisiin. Varhaiset bensiinimoottorit sisälsivät 2.0L 16V -moottorin, joka tarjosi kohtuullisen tehon kevyisiin käyttötarpeisiin. Dieselversiot olivat kuitenkin selvästi suositumpia, erityisesti Euroopan markkinoilla. Alkuperäinen valikoima sisälsi 1.9L dCi -turbodieselmoottorin, jota oli saatavilla 80, 100 ja 115 hevosvoiman versioina. Vuonna 2006 Renault korvasi sen tehokkaammalla ja taloudellisemmalla 2.0L dCi -moottorilla, jota oli saatavilla 90, 115 ja 150 hevosvoimaisina. Lisäksi esiteltiin suurempi 2.5L dCi -moottori, joka tuotti jopa 145 hevosvoimaa – tarkoitettu suurempiin kuormiin ja pitkiin matkoihin. Nämä dieselmoottorit tunnettiin luotettavuudestaan, polttoainetaloudellisuudestaan ja päästönormien mukaisuudestaan.
Kasvojenkohotus ja parannukset
Vuonna 2006 Renault Trafic II koki kasvojenkohotuksen, johon kuului pieniä ulkonäkömuutoksia, kuten uudistettu etusäleikkö ja päivitetyt ajovalot. Sisätiloja parannettiin käyttämällä laadukkaampia materiaaleja, ja mukaan lisättiin teknologisia uutuuksia – parannettuja infotainment-järjestelmiä ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Renault keskittyi myös turvallisuuteen lisäämällä ABS-jarrut, turvatyynyt ja valinnaisen ajonvakautusjärjestelmän (ESP), jotka paransivat ajoneuvon vakautta ja matkustajien suojaa.
Versiot ja markkinasovellukset
Renault Trafic II valmistettiin useina eri versioina – umpipakettiautona, tuplahytillä ja minibussina – eripituisilla akseliväleillä ja eri kattokorkeuksilla. Mallin monipuolisuus teki siitä suositun monilla aloilla, aina logistiikasta henkilökuljetuksiin. Erikoisversioihin kuului muun muassa ambulansseja, kylmäkuljetusautoja ja retkeilyautoiksi muunnettuja malleja, jotka saavuttivat suosiota matkaajien keskuudessa, jotka etsivät kompaktia mutta käytännöllistä matkailuajoneuvoa.
Valmistus ja perintö
Renault Trafic II valmistettiin Renaultin Sandouvillen tehtaalla Ranskassa, sekä Vauxhallin tehtaalla Lutonissa (Iso-Britannia) ja Nissanin tehtaalla Barcelonassa (Espanja), mikä varmisti laajan saatavuuden Euroopan markkinoilla. Kun tuotanto päättyi vuonna 2014, Trafic II oli jo vakiinnuttanut asemansa yhtenä Renaultin menestyneimmistä kevyistä hyötyajoneuvoista. Käytännöllisyyden, tehokkuuden ja muunneltavuuden ansiosta se säilytti kysyntänsä myös seuraajan lanseerauksen jälkeen. Monet yksilöt ovat edelleen aktiivisessa käytössä kaupallisissa ja yksityisissä kalustoissa – osoituksena mallin kestävyydestä ja monikäyttöisyydestä. |