Warning: Use of undefined constant languages_id - assumed 'languages_id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /includes/modules/header_tags/ht_product_title.php on line 783
Peugeot Boxer I tosi tarina, TRANSIT CENTER


Peugeot Boxer – ”kaksonen” PSA-ryhmästä

Peugeot Boxerin luomisesta vastaavat Fiatin ja PSA:n yhdistetyt voimat. Se on ranskalaisen valmistajan suurin auto keskisuurten ja suurten pakettiautojen segmentissä. Peugeot Boxer on J5-mallin luonnollinen seuraaja, joka vastasi teknisesti Fiat Ducato -sarjan ensimmäistä sukupolvea. Kahden konsernin yhteistyö, asiakkaiden odotukset ja pakettiautojen kasvava suosio ovat antaneet vakaan pakettiauton, joka on Peugeot Boxer. Rajoitettujen jakelulähteiden takia Boxer oli alun perin saatavana pääasiassa Ranskassa. Ajan myötä se lähti valloittamaan koko Eurooppa. Palatkaamme kuitenkin kohtaan, jolloin kaikki alkoi.

Peugeot Boxer I:n debyytti

Työtä täysin uuden pakettiauton kehityksen parissa, jonka oli tarkoitus katkaista vanhentuneita ratkaisuja ja tyyliä, aloitettiin vuonna 1987. Uuden pakettiauton korin valmisteluun osallistui Giorgetto Giugarion johtama Ital Design -yhtiö. Ohjeet, jotka yritys sai uuden mallin rungon kehittämiseksi, olivat hyvin yksinkertaisia: suuri lastaustila, kohtuuhintaisuus erilaisille runkoversioille ja ilmakestävyyden vähentäminen. Korjausten muutaman vuoden jälkeen ajoneuvon lopullinen versio hyväksyttiin, ja se esitettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1994 Geneven messuilla. Viime kädessä saavutettiin ilmanvastuskerroin Cx = 0,35. Juuri tämä rakenne, johon myös Fiat- ja Citroen-pakettiautot perustuivat, valittiin vuoden 1995 pakettiautoksi (Van Of The Year).

Yhtiö on käyttänyt joitain suunnitteluratkaisuja, jotka ovat toimineet hyvin J5-mallissa. Peugeot Boxer I oli etuvetoinen ajoneuvo, jolla oli poikittainen moottori. Päätettiin käyttää itsekantavaa koria, mikä vaikutti ajoneuvon oman painon laskuun ja törmäyslujuuden kasvuun. Mielenkiintoista on, että päätettiin käyttää erilaisia etu- ja takajousituksen rakenteita. Edessä on McPherson-jousitus (vakaajalla tai ilman) ja takana jäykkä taka-akseli, joka on kiinnitetty parabolisiin jousiin. Voimayksiköinä päätettiin pääasiassa dieselmoottoreista, jotka tuottavat tehoa välillä 68 - 127 hv. Moottorin tehokkain versio tuli Ducatosta, ja siinä oli merkintä 2.8HDI. Peugeot Boxer I tuotettiin umpipakettiautona, lasitettuna umpakettiautona, nostettu umpipakettiautona, 6/9-paikkaisena farmarina, 9-paikkaisena pikkubussina, kuorma-autona, 6-paikkaisena kuorma-autona. Lisäksi tilauksia tehtiin yksittäisille laivastoasiakkaille, kuten postilaitos Ranskassa tai sairaalaverkko.

Helmikuussa 2002 päätettiin päivittää kaikki PSA-ryhmän pakettiautojen ”kaksoiset”. Kasvojen kohotus tapahtui pääasiassa ajoneuvojen etuosaan. Silmiinpistävin muutos oli suuremmat valot. Lisäksi muutettiin myös etupuskuri, joka sai enemmän ominaisia muotoja. Valmistaja päätti myös tehdä logosta näkyvämmän. Ajoneuvon sisällä tehtiin myös pieniä muutoksia, vaikka ne koskivat pääasiassa enemmän taskuja ja kaappeja kuljettajien käyttöön. Uudet bensiini-, neste- ja maakaasuyksiköt ilmestyvät moottorivalikoimaan. Niiden maksimiteho oli 110 HP. Kasvojen kohotus ei vaikuttanut ilmanvastuskertoimeen, joka oli edelleen Cx = 0,35. Työt virtaviivaisemman muodon puolesta oli siirrettävä seuraavan sukupolven ajoneuvoihin. Se ilmestyi muutamaa vuotta myöhemmin, jo vuonna 2006.

Peugeot Boxerin ensimmäisen sukupolven myynti ei ole ollut yhtä menestyksekästä kuin sen ”kaksoinen” Fiat Ducato. Boxer I oli erittäin suosittu Ranskassa. Muualla Euroopassa hän oleskeli Ducanon, Ford Transitin tai jopa Volkswagen LT:n varjossa. Tämä johtui pääasiassa vähemmän laajasta autoliikeverkosta verrattuna kilpaileviin tuotemerkkeihin.

Lue seuraava Peugot Boxer II ->