Your browser does not support JavaScript!


Mercedes Sprinterin yleiset viat ja ongelmat

Mercedes-Benz Sprinter on yksi Euroopan tunnetuimmista ja käytetyimmistä pakettiautoista. Sen kestävyys, tilavuus ja monipuolisuus ovat tehneet siitä suositun valinnan niin kuriiripalveluissa, ammattiliikenteessä kuin matkailuautoiksi muunnetuissa ajoneuvoissa. Kuitenkin jokaisella Sprinterin sukupolvella on ollut omat mekaaniset ja sähköiset ongelmansa, joista omistajien ja kalustonhallinnan ammattilaisten kannattaa olla tietoisia. Tämä opas esittelee yleisimmin raportoidut Mercedes Sprinterin viat vuosimalleittain vuodesta 1995 nykypäivään. Artikkeli pohjautuu mekaanikkojen havaintoihin, teknisiin foorumeihin ja pitkäaikaisten käyttäjien kokemuksiin. Tarkoituksena on tuoda esiin toistuvia ongelmia ja tarjota vinkkejä ennaltaehkäisevään huoltoon.

Mercedes Sprinter I – Yleiset viat (1995–2006)

Ensimmäisen sukupolven Sprinter (W901–W905) loi pohjan mallin maineelle, mutta siinä oli myös puutteita. Tunnettu yksinkertaisista mutta kestävistä dieselmoottoreistaan, nämä varhaiset Sprinterit kärsivät tänä päivänä erityisesti ikääntymisestä ja tietyistä teknisistä heikkouksista. Tänä aikana käytetyt moottorit olivat yleisesti OM602, OM605 ja OM611 dieselit.

Ruoste- ja korroosio-ongelmat

  • Vaikea ruostuminen on kenties yleisin ongelma – se vaikuttaa helmoihin, pyöränkaariin, liukuoviin ja runkorakenteisiin.
  • Alustan ruoste, erityisesti lehtijousien kiinnityksissä ja apurungon alueella, voi vaarantaa turvallisuuden.
  • Säännöllinen tarkastus ja alustan suojaaminen pidentävät ajoneuvon käyttöikää.

Suuttimien tiivisteiden pettäminen (CDI-moottorit)

  • Usein kutsutaan nimellä “black death” – johtuu suuttimien vuotavista tiivisteistä, jotka aiheuttavat hiilikertymiä sylinterinkanteen.
  • Oireita ovat voimakas dieselin haju ohjaamossa, sihisevä ääni moottorista ja näkyvä musta, tervamainen jäämä.
  • Vaatii tiivisteiden vaihdon, pinnan puhdistuksen ja mahdollisesti suuttimen paikan koneistuksen.

Käsivaihteiston laakerien kuluminen

  • Uliseva ääni kiihdytyksessä, erityisesti viitosvaihteella, kertoo kuluneista laakereista.
  • Yleistä paljon ajettujen ja raskaassa käytössä olleiden autojen kohdalla.
  • Usein tarvitaan koko vaihteiston kunnostus; laadukkaat laakerit suositeltavia korjauksessa.

Hehkutulppien ja releiden viat

  • Kylmäkäynnistysongelmat liittyvät usein viallisiksi menneisiin hehkutulppiin tai releisiin.
  • Hehkutulpan valo voi jäädä palamaan tavallista pidempään tai vilkkua satunnaisesti.
  • Vianmääritys sisältää tulppien resistanssin mittauksen ja releen/moduulin tarkastamisen.

Ohjauksen ja etuakseliston ongelmat

  • Kolina tai huono ohjaustuntuma voivat kertoa kuluneista pallonivelistä, kallistuksenvakaajan puslista tai raidetangon päistä.
  • Ohjaustehostimen öljyvuodot ohjausvaihteesta ovat raportoituja vanhemmissa malleissa.
  • Puslien ja nivelen oikea-aikainen vaihto estää laajempia vaurioita ohjausjärjestelmässä.

Jarruputkien ruostuminen ja ABS-antureiden viat

  • Jarruputkien korroosio on yleistä, erityisesti taka-akselin ja ohjaamon lattian alla.
  • ABS-anturien viat voivat aiheuttaa varoitusvaloja – usein johtuvat kaapelivaurioista tai navan korroosiosta.
  • Ennaltaehkäisevä putkien vaihto ja anturien säännöllinen puhdistus ovat suositeltavia.

Mercedes Sprinter II – Yleiset ongelmat ja toistuvat viat (2006–2018)

Toinen sukupolvi (W906) toi mukanaan modernimman muotoilun, parannetun elektroniikan ja Euro 4–6 dieselmoottorit kuten OM646, OM651 ja OM642 V6. Vaikka malli nousi suosituksi ammattilaisten ja kuljetusyritysten keskuudessa, siihen liittyi useita tunnettuja luotettavuusongelmia – erityisesti päästöjärjestelmien ja moottorin oheisosien osalta.

DPF- ja EGR-järjestelmän viat (OM651 & OM646)

  • Yksi yleisimmistä ongelmista: DPF-varoitusvalo, vikatila ja heikentynyt polttoainetalous.
  • Epäonnistunut regenerointi voi johtaa öljyn laimentumiseen ja öljytason nousuun.
  • Tyypilliset vikakoodit: P2454 (DPF-paineanturi), P0401 (EGR-virtaus riittämätön), P2463 (hiukkassuodattimen tukkeutuminen).
  • Korjauksia ovat esimerkiksi EGR-venttiilin ja paineantureiden puhdistus tai vaihto, sekä pakotetut regeneroinnit diagnostiikkatyökalulla.

Jakoketjun venyminen (OM651-moottori)

  • Erityisen yleistä korkealla kilometrimäärällä ja harvoilla öljynvaihdoilla.
  • Oireita: moottorin kolina kylmäkäynnistyksessä, epätasainen käynti, ajoitukseen liittyvät vikakoodit.
  • Ongelman huomiotta jättäminen voi johtaa vakaviin moottorivaurioihin.
  • Korjaus: ketjun, kiristimen ja liukukiskojen vaihto.

Hehkutulppien ohjausyksikön vika

  • Yleinen syy kylmäkäynnistysongelmiin ja vilkkuvaan hehkutulpan merkkivaloon.
  • Vaikka hehkutulpat olisivat kunnossa, viallinen ohjain voi estää esilämmityksen.
  • Yksikkö sijaitsee usein imusarjan alla ja voi vaurioitua lämmön vaikutuksesta.

Dieselsuuttimien tiivistevuodot

  • ”Blow-by” johtaa hiilikertymiin, epätasaiseen käyntiin ja polttoaineen hajuun.
  • Syynä usein huonosti istuva tai kulunut kuparitiiviste.
  • Oireita: mustat kertymät ja sihisevä ääni suuttimista.
  • Ratkaisu: suuttimen pesän puhdistus ja uusien tiivisteiden asennus – aikainen korjaus estää kannen vaurioita.

Ilmajousituksen ja takajousien viat (raskaat mallit)

  • Ilmajousituksen kompressorit vikaantuvat usein, erityisesti kuljetuskalustoissa.
  • Oireita: laskeutunut takaosa, epätasainen ajokorkeus, melu kompressorista.
  • Lehtijouset voivat murtua jatkuvassa kuormituksessa – erityisesti pitkäakselisissa versioissa.

Sähköisen ohjauslukon (ESL) toimintahäiriö

  • Auto ei käynnisty, ei sytytystiloja, viesti “Steering Lock Malfunction”.
  • Syynä voi olla viallinen ohjauslukon toimilaite tai virtalukon elektroniikka.
  • Vaatii ESL-yksikön, avaimen tunnistusmoduulin tai koko järjestelmän vaihdon vakavissa tapauksissa.

Mercedes Sprinter III – Yleiset viat (2018– )

Kolmannen sukupolven Sprinter (VS30), esitelty 2018, toi mukanaan digitaalisen kojelaudan, laajennetut ajoavustinjärjestelmät ja etuvetoisen vaihtoehdon. Huolimatta uudenaikaisista ominaisuuksista ja parantuneesta mukavuudesta, VS30:ssa on havaittu luotettavuusongelmia – erityisesti elektroniikan, päästöjärjestelmien ja anturien osalta.

NOx-anturi ja AdBlue-järjestelmän viat (OM654 & OM651)

  • Tyypillisiä varoituksia: “Käynnistys ei mahdollista x km jälkeen” tai “Tarkista AdBlue-järjestelmä”.
  • Yleiset syyt: NOx-anturin vika (P229F, P2200), kiteytynyt AdBlue-ruiskutin, viallinen annostelumoduuli.
  • Korjaus: anturien vaihto, linjojen huuhtelu ja SCR-parametrien nollaus diagnoosilaitteella.

Ajoavustinjärjestelmien anturiviat

  • Järjestelmät kuten hätäjarrutusavustin ja kaistavahti voivat kytkeytyä pois päältä yllättäen.
  • Syynä voi olla likainen tai väärin kohdistettu tutka/kamera – usein sääolosuhteista tai pienistä kolhuista johtuen.
  • Puhdistus, kohdistus tai anturin vaihto voi olla tarpeen – usein vaatii merkkihuollon kalibroinnin.

OM654 2.0 -dieselmoottorin öljynerottimen vuodot

  • Öljyjäämiä imusarjan tai turbon ympärillä – johtuu kampikammion hengitysjärjestelmän vuodosta.
  • Voi aiheuttaa kohonnutta öljynkulutusta ja öljyisiä välijäähdytysputkia.
  • Korjaus vaatii öljynerottimen ja tiivisteiden vaihdon.

Sähköisen seisontajarrun toimintahäiriö

  • Varoitusvalo tai jarru ei vapautu.
  • Yleistä etuvetoisissa versioissa; toimilaite usein syypää – korroosio tai vika.
  • Korjaus: sähkötoimilaitteen tai takajarrusatulan vaihto.

Multimedia- ja ohjelmisto-ongelmat

  • MBUX-järjestelmä voi jäätyä, käynnistyä uudelleen tai unohtaa asetukset.
  • Bluetooth-yhteysongelmat ja kosketusnäytön viiveet yleisiä.
  • Ratkaisu: ohjelmistopäivitys tai koko yksikön vaihto takuun puitteissa.

Vaihteiston nykäykset ja viiveet (9G-Tronic-automaatti)

  • Jotkut käyttäjät raportoivat nykiviä tai hitaita vaihtoja 1.–3. vaihteella.
  • Usein ratkeaa ohjelmistopäivityksellä tai mukautuksen nollauksella.
  • Mikäli ei korjaannu, saattaa viitata venttiilirungon kulumaan tai öljyn huonoon kuntoon – öljynvaihto auttaa usein.
Mercedes Sprinter
 
Anna avainsana
Tarkennettu haku
Transit Center in Europe