Your browser does not support JavaScript!


Mercedes Sprinter I (1995–2006) – Tekniset tiedot

Ensimmäisen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter, jota valmistettiin vuosina 1995–2006, nousi nopeasti yhdeksi Euroopan ikonisimmista ja monipuolisimmista hyötyajoneuvoista. Useissa eri pituus- ja kattokorkeusvaihtoehdoissa tarjolla ollut Sprinter soveltui laajasti erilaisiin ammatillisiin ja teollisiin käyttötarkoituksiin.

Mitat – Mercedes-Benz Sprinter I

Mercedes Sprinter L1H1 mitat

Mercedes Sprinter I L1H1

A – Kokonaispituus, B – Akseliväli, C – Kokonaiskorkeus, D – Suurin tavaratilan pituus
Symboli A B C D
Mitta (mm) 5004 2997 2365–2405 2515

L1H1

A: 5004 mm

B: 2997 mm

C: 2365–2405 mm

D: 2515 mm

Mercedes Sprinter L1H2 mitat

Mercedes Sprinter I L1H2

A – Kokonaispituus, B – Akseliväli, C – Kokonaiskorkeus, D – Suurin tavaratilan pituus
Symboli A B C D
Mitta (mm) 5004 2997 2591–2631 2515

L1H2

A: 5004 mm

B: 2997 mm

C: 2591–2631 mm

D: 2515 mm

Mercedes Sprinter L2H1 mitat

Mercedes Sprinter I L2H1

A – Kokonaispituus, B – Akseliväli, C – Kokonaiskorkeus, D – Suurin tavaratilan pituus
Symboli A B C D
Mitta (mm) 5585 3550 2365–2405 3265

L2H1

A: 5585 mm

B: 3550 mm

C: 2365–2405 mm

D: 3265 mm

Mercedes Sprinter L2H2 mitat

Mercedes Sprinter I L2H2

A – Kokonaispituus, B – Akseliväli, C – Kokonaiskorkeus, D – Suurin tavaratilan pituus
Symboli A B C D
Mitta (mm) 5585 3550 2591–2631 3265

L2H2

A: 5585 mm

B: 3550 mm

C: 2591–2631 mm

D: 3265 mm

Mercedes Sprinter L3H2 mitat

Mercedes Sprinter I L3H2

A – Kokonaispituus, B – Akseliväli, C – Kokonaiskorkeus, D – Suurin tavaratilan pituus
Symboli A B C D
Mitta (mm) 6945 4013 2591–2631 4214

L3H2

A: 6945 mm

B: 4013 mm

C: 2591–2631 mm

D: 4214 mm

Kuormatila ja hyötykuorma – Mercedes-Benz Sprinter 1995

Ensimmäisen sukupolven Sprinter suunniteltiin tarjoamaan erinomaista kantavuutta ja sisätilavuutta useissa eri kokoonpanoissa. Kompaktista L1H1-mallista pitkän akselivälin L3H2-versioon asti se tarjosi joustavia ratkaisuja esimerkiksi asentajille, kuriiripalveluille ja logistiikkaoperaattoreille.

Kuormauskapasiteetti ja tilavuus

Malli Maks. kuorman pituus (mm) Tilavuus (m³) Hyötykuorma (kg) EUR-lavat
L1H1 2515 7,0 1670 2
L1H2 2515 9,1 1540 2
L2H1 3265 9,1 1540 3
L2H2 3265 10,4 1520 3
L3H2 4214 13,4 1400–1500 5

L1H1

Maks. kuorman pituus: 2515 mm

Tilavuus: 7,0 m³

Hyötykuorma: 1670 kg

EUR-lavat: 2

L1H2

Maks. kuorman pituus: 2515 mm

Tilavuus: 9,1 m³

Hyötykuorma: 1540 kg

EUR-lavat: 2

L2H1

Maks. kuorman pituus: 3265 mm

Tilavuus: 9,1 m³

Hyötykuorma: 1540 kg

EUR-lavat: 3

L2H2

Maks. kuorman pituus: 3265 mm

Tilavuus: 10,4 m³

Hyötykuorma: 1520 kg

EUR-lavat: 3

L3H2

Maks. kuorman pituus: 4214 mm

Tilavuus: 13,4 m³

Hyötykuorma: 1400–1500 kg

EUR-lavat: 5

Kuormauksen käytännöllisyys

Sprinterin matala lastauslattia ja leveä takaluukun avautuminen helpottavat lastaamista. Mallista riippuen autoon mahtuu 2–5 EUR-lavaa. Tilava ja kulmikas tavaratila soveltuu hyvin sekä hyllyjärjestelmiin että suurikokoisten tavaroiden kuljettamiseen, ja vahvistettu lattia sekä sidontapisteet varmistavat turvallisen kuljetuksen.

Moottorit ja voimansiirrot – Mercedes Sprinter I

Ensimmäisen sukupolven Sprinterissä oli tarjolla laaja valikoima diesel- ja bensiinimoottoreita. Dieselversiot tunnettiin erityisesti kestävyydestään ja vääntörikkaasta suorituskyvystään, ja ne olivat erityisen suosittuja ammattikäytössä ja laivastoissa.

Moottorivaihtoehdot ja tekniset tiedot

Moottori Tyyppi Iskutilavuus (cc) Teho (PS) Vääntö (Nm) Vaihteisto Keskimääräinen kulutus (l/100 km)
OM602 2.9 TD 5-syl. turbo diesel 2874 122 280 5-vaihteinen manuaali 10,0
OM611 2.2 CDI 4-syl. turbo diesel 2148 82–129 200–305 5-vaihteinen manuaali 8,5–9,5
OM612 2.7 CDI 5-syl. turbo diesel 2687 156 330 5-vaihteinen automaatti / manuaali 9,5–10,5
M111 2.3 Bensiini 4-syl. bensiini 2295 143 200 5-vaihteinen manuaali 12,0

OM602 2.9 TD

Tyyppi: 5-syl. turbo diesel

Teho: 122 PS

Vääntö: 280 Nm

Vaihteisto: 5-vaihteinen manuaali

Kulutus: 10,0 l/100 km

OM611 2.2 CDI

Tyyppi: 4-syl. turbo diesel

Teho: 82–129 PS

Vääntö: 200–305 Nm

Vaihteisto: 5-vaihteinen manuaali

Kulutus: 8,5–9,5 l/100 km

OM612 2.7 CDI

Tyyppi: 5-syl. turbo diesel

Teho: 156 PS

Vääntö: 330 Nm

Vaihteisto: 5-vaihteinen automaatti / manuaali

Kulutus: 9,5–10,5 l/100 km

M111 2.3 Bensiini

Tyyppi: 4-syl. bensiini

Teho: 143 PS

Vääntö: 200 Nm

Vaihteisto: 5-vaihteinen manuaali

Kulutus: 12,0 l/100 km

Suorituskyky ja luotettavuus

Sprinterin moottorit suunniteltiin kestäviksi ja vääntäväksi, ihanteellisiksi raskaisiin kuormiin ja kaupunkiajoon. OM611- ja OM612-CDI-dieselmoottorit hyödynsivät modernia common rail -teknologiaa, kun taas OM602 tarjosi yksinkertaista ja kestävää suorituskykyä. Bensiinimoottorit olivat harvinaisempia, mutta pehmeäkäyntisiä ja kevyemmissä käyttötarkoituksissa tehokkaita.

Vetokyky – Mercedes-Benz Sprinter 1995

Ensimmäisen sukupolven Sprinter ei ollut pelkästään hyötyajoneuvo – se tarjosi myös vahvat vetoominaisuudet. Se sopi erityisesti perävaunujen, rakennuskoneiden ja lisäkuormien vetämiseen.

Maksimivetokyky

Moottori Jarrullinen perävaunu (kg) Jarruton perävaunu (kg)
OM602 2.9 TD 2000 750
OM611 2.2 CDI 2000 750
OM612 2.7 CDI 2000 750
M111 2.3 Bensiini 1800 750

OM602 2.9 TD

Jarrullinen: 2000 kg

Jarruton: 750 kg

OM611 2.2 CDI

Jarrullinen: 2000 kg

Jarruton: 750 kg

OM612 2.7 CDI

Jarrullinen: 2000 kg

Jarruton: 750 kg

M111 2.3 Bensiini

Jarrullinen: 1800 kg

Jarruton: 750 kg

Vetoominaisuudet ja käytännöllisyys

Sprinter oli varustettu vahvistetuilla taka-akseleilla, perävaunusähkövalmiudella ja valinnaisella vetokoukulla. Sen vahvat dieselmoottorit tarjosivat riittävästi vääntöä myös raskaiden kuormien vetämiseen – olipa kyse sitten työkoneista, rakennusperävaunuista tai kuljetusalustoista.
Mercedes Sprinter
 
Anna avainsana
Tarkennettu haku
Transit Center in Europe