Mercedes Sprinter I (1995–2006) – Tekniset tiedot
Ensimmäisen sukupolven Mercedes-Benz Sprinter, jota valmistettiin vuosina 1995–2006, nousi nopeasti yhdeksi Euroopan ikonisimmista ja monipuolisimmista hyötyajoneuvoista. Useissa eri pituus- ja kattokorkeusvaihtoehdoissa tarjolla ollut Sprinter soveltui laajasti erilaisiin ammatillisiin ja teollisiin käyttötarkoituksiin.
Mitat – Mercedes-Benz Sprinter I
Mercedes Sprinter I L1H1
A – Kokonaispituus, B – Akseliväli, C – Kokonaiskorkeus, D – Suurin tavaratilan pituus
Symboli |
A |
B |
C |
D |
Mitta (mm) |
5004 |
2997 |
2365–2405 |
2515 |
L1H1
A: 5004 mm
B: 2997 mm
C: 2365–2405 mm
D: 2515 mm
Mercedes Sprinter I L1H2
A – Kokonaispituus, B – Akseliväli, C – Kokonaiskorkeus, D – Suurin tavaratilan pituus
Symboli |
A |
B |
C |
D |
Mitta (mm) |
5004 |
2997 |
2591–2631 |
2515 |
L1H2
A: 5004 mm
B: 2997 mm
C: 2591–2631 mm
D: 2515 mm
Mercedes Sprinter I L2H1
A – Kokonaispituus, B – Akseliväli, C – Kokonaiskorkeus, D – Suurin tavaratilan pituus
Symboli |
A |
B |
C |
D |
Mitta (mm) |
5585 |
3550 |
2365–2405 |
3265 |
L2H1
A: 5585 mm
B: 3550 mm
C: 2365–2405 mm
D: 3265 mm
Mercedes Sprinter I L2H2
A – Kokonaispituus, B – Akseliväli, C – Kokonaiskorkeus, D – Suurin tavaratilan pituus
Symboli |
A |
B |
C |
D |
Mitta (mm) |
5585 |
3550 |
2591–2631 |
3265 |
L2H2
A: 5585 mm
B: 3550 mm
C: 2591–2631 mm
D: 3265 mm
Mercedes Sprinter I L3H2
A – Kokonaispituus, B – Akseliväli, C – Kokonaiskorkeus, D – Suurin tavaratilan pituus
Symboli |
A |
B |
C |
D |
Mitta (mm) |
6945 |
4013 |
2591–2631 |
4214 |
L3H2
A: 6945 mm
B: 4013 mm
C: 2591–2631 mm
D: 4214 mm
Kuormatila ja hyötykuorma – Mercedes-Benz Sprinter 1995
Ensimmäisen sukupolven Sprinter suunniteltiin tarjoamaan erinomaista kantavuutta ja sisätilavuutta useissa eri kokoonpanoissa. Kompaktista L1H1-mallista pitkän akselivälin L3H2-versioon asti se tarjosi joustavia ratkaisuja esimerkiksi asentajille, kuriiripalveluille ja logistiikkaoperaattoreille.
Kuormauskapasiteetti ja tilavuus
Malli |
Maks. kuorman pituus (mm) |
Tilavuus (m³) |
Hyötykuorma (kg) |
EUR-lavat |
L1H1 |
2515 |
7,0 |
1670 |
2 |
L1H2 |
2515 |
9,1 |
1540 |
2 |
L2H1 |
3265 |
9,1 |
1540 |
3 |
L2H2 |
3265 |
10,4 |
1520 |
3 |
L3H2 |
4214 |
13,4 |
1400–1500 |
5 |
L1H1
Maks. kuorman pituus: 2515 mm
Tilavuus: 7,0 m³
Hyötykuorma: 1670 kg
EUR-lavat: 2
L1H2
Maks. kuorman pituus: 2515 mm
Tilavuus: 9,1 m³
Hyötykuorma: 1540 kg
EUR-lavat: 2
L2H1
Maks. kuorman pituus: 3265 mm
Tilavuus: 9,1 m³
Hyötykuorma: 1540 kg
EUR-lavat: 3
L2H2
Maks. kuorman pituus: 3265 mm
Tilavuus: 10,4 m³
Hyötykuorma: 1520 kg
EUR-lavat: 3
L3H2
Maks. kuorman pituus: 4214 mm
Tilavuus: 13,4 m³
Hyötykuorma: 1400–1500 kg
EUR-lavat: 5
Kuormauksen käytännöllisyys
Sprinterin matala lastauslattia ja leveä takaluukun avautuminen helpottavat lastaamista. Mallista riippuen autoon mahtuu 2–5 EUR-lavaa. Tilava ja kulmikas tavaratila soveltuu hyvin sekä hyllyjärjestelmiin että suurikokoisten tavaroiden kuljettamiseen, ja vahvistettu lattia sekä sidontapisteet varmistavat turvallisen kuljetuksen.
Moottorit ja voimansiirrot – Mercedes Sprinter I
Ensimmäisen sukupolven Sprinterissä oli tarjolla laaja valikoima diesel- ja bensiinimoottoreita. Dieselversiot tunnettiin erityisesti kestävyydestään ja vääntörikkaasta suorituskyvystään, ja ne olivat erityisen suosittuja ammattikäytössä ja laivastoissa.
Moottorivaihtoehdot ja tekniset tiedot
Moottori |
Tyyppi |
Iskutilavuus (cc) |
Teho (PS) |
Vääntö (Nm) |
Vaihteisto |
Keskimääräinen kulutus (l/100 km) |
OM602 2.9 TD |
5-syl. turbo diesel |
2874 |
122 |
280 |
5-vaihteinen manuaali |
10,0 |
OM611 2.2 CDI |
4-syl. turbo diesel |
2148 |
82–129 |
200–305 |
5-vaihteinen manuaali |
8,5–9,5 |
OM612 2.7 CDI |
5-syl. turbo diesel |
2687 |
156 |
330 |
5-vaihteinen automaatti / manuaali |
9,5–10,5 |
M111 2.3 Bensiini |
4-syl. bensiini |
2295 |
143 |
200 |
5-vaihteinen manuaali |
12,0 |
OM602 2.9 TD
Tyyppi: 5-syl. turbo diesel
Teho: 122 PS
Vääntö: 280 Nm
Vaihteisto: 5-vaihteinen manuaali
Kulutus: 10,0 l/100 km
OM611 2.2 CDI
Tyyppi: 4-syl. turbo diesel
Teho: 82–129 PS
Vääntö: 200–305 Nm
Vaihteisto: 5-vaihteinen manuaali
Kulutus: 8,5–9,5 l/100 km
OM612 2.7 CDI
Tyyppi: 5-syl. turbo diesel
Teho: 156 PS
Vääntö: 330 Nm
Vaihteisto: 5-vaihteinen automaatti / manuaali
Kulutus: 9,5–10,5 l/100 km
M111 2.3 Bensiini
Tyyppi: 4-syl. bensiini
Teho: 143 PS
Vääntö: 200 Nm
Vaihteisto: 5-vaihteinen manuaali
Kulutus: 12,0 l/100 km
Suorituskyky ja luotettavuus
Sprinterin moottorit suunniteltiin kestäviksi ja vääntäväksi, ihanteellisiksi raskaisiin kuormiin ja kaupunkiajoon. OM611- ja OM612-CDI-dieselmoottorit hyödynsivät modernia common rail -teknologiaa, kun taas OM602 tarjosi yksinkertaista ja kestävää suorituskykyä. Bensiinimoottorit olivat harvinaisempia, mutta pehmeäkäyntisiä ja kevyemmissä käyttötarkoituksissa tehokkaita.
Vetokyky – Mercedes-Benz Sprinter 1995
Ensimmäisen sukupolven Sprinter ei ollut pelkästään hyötyajoneuvo – se tarjosi myös vahvat vetoominaisuudet. Se sopi erityisesti perävaunujen, rakennuskoneiden ja lisäkuormien vetämiseen.
Maksimivetokyky
Moottori |
Jarrullinen perävaunu (kg) |
Jarruton perävaunu (kg) |
OM602 2.9 TD |
2000 |
750 |
OM611 2.2 CDI |
2000 |
750 |
OM612 2.7 CDI |
2000 |
750 |
M111 2.3 Bensiini |
1800 |
750 |
OM602 2.9 TD
Jarrullinen: 2000 kg
Jarruton: 750 kg
OM611 2.2 CDI
Jarrullinen: 2000 kg
Jarruton: 750 kg
OM612 2.7 CDI
Jarrullinen: 2000 kg
Jarruton: 750 kg
M111 2.3 Bensiini
Jarrullinen: 1800 kg
Jarruton: 750 kg
Vetoominaisuudet ja käytännöllisyys
Sprinter oli varustettu vahvistetuilla taka-akseleilla, perävaunusähkövalmiudella ja valinnaisella vetokoukulla. Sen vahvat dieselmoottorit tarjosivat riittävästi vääntöä myös raskaiden kuormien vetämiseen – olipa kyse sitten työkoneista, rakennusperävaunuista tai kuljetusalustoista. |