Your browser does not support JavaScript!


Iveco Daily - yleiset viat ja ongelmat

Iveco Daily on rakentanut vahvan maineen kaikkialla Euroopassa kestävänä ja suorituskykyisenä pakettiautona. Se on suunniteltu kuorma-auton alustalle, ja se tunnetaan kestävyydestään ja suuresta kantokyvystään. Jokainen sukupolvi tuo kuitenkin mukanaan omat tekniset ongelmansa. Tämä opas kuvaa yleisimpiä vikoja sukupolvittain, kattaen mallit ensimmäisestä Daily-mallista vuodelta 1978 uusimpaan faceliftattuun versioon asti.

Yleiset ongelmat Iveco Daily I (1978 - 1989)

Ensimmäisen sukupolven Daily, alun perin Fiat-merkin alla esitelty, aloitti pitkäikäisen alustan aikakauden. Vaikka sen rakenne oli tukeva, varhaiset mallit eivät olleet virheettömiä.

Sähköjärjestelmän viat

  • Usein ongelmia sähköikkunoiden kanssa — hidas toiminta tai täydellinen vika.
  • Johdotuksen yleinen epäluotettavuus ikääntyvien komponenttien ja huonon kosteussuojan vuoksi.
  • Vaatii säätimen/moottorin vaihtoa tai uudelleenjohdotusta ongelma-alueilla.

Tiivisteet ja veden tunkeutuminen

  • Löysät tai huonontuneet oven ja ikkunan tiivisteet aiheuttivat vesivuotoja ja vetoa ohjaamoon.
  • Johti usein sisätilojen kosteuteen ja korroosioon oven reunoilla.
  • Ratkaisu sisälsi tiivistyksen uudelleen tai sääsuojauksen täydellisen vaihdon.

Jarrusatulan jumittuminen

  • Etujarrusylinterien tiedettiin juuttuvan korroosion tai huollon puutteen vuoksi.
  • Johti epätasaiseen jarrutukseen, ylikuumenemiseen ja palojen ennenaikaiseen kulumiseen.
  • Ratkaisu: Säännöllinen jarruhuolto ja jarrusatulan korjaussarjat.

Alustan ja rakenteellinen ruoste

  • Ruoste alustassa ja ohjaamon lattiassa oli yleistä, erityisesti paljon ajetuissa ajoneuvoissa.
  • Erityisesti jousikiinnikkeiden ympärillä olevat alueet ja alemmat paneelit kärsivät.
  • Ennaltaehkäisy vaati alustakäsittelyä ja korjaus sisälsi usein hitsauksen.

Iveco Daily I Facelift (1989 - 1999)

Faceliftattu Daily paransi monia edellisen sukupolven heikkouksia. Vaikka se perustui edelleen tikapuurunkoon, se esitteli päivitettyjä moottoreita ja paremman ruostesuojan.

Kytkinvaijerin kuluminen

  • Manuaaliset kytkinvaijerit olivat alttiita rispaantumaan ja katkeamaan varoittamatta.
  • Usein edelsi raskas tunne kytkinpolkimessa.
  • Ennaltaehkäisevä huolto sisälsi varhaisen vaihdon ja voitelun.

Vetoakselin ja ristinivelten ongelmat

  • Kuluneet ristinivelet tai keskiölaakerit aiheuttivat voimansiirron tärinää.
  • Oireiden laiminlyönti voi johtaa akselin epätasapainoon tai vikaan.
  • Rutiinitarkastus ja laakereiden oikea-aikainen vaihto auttoivat estämään vaurioita.

Jarrujärjestelmän huolto

  • Jarrujen liukukappaleet tarvitsivat säännöllistä voitelua estääkseen jarrusatuloiden jumittumisen.
  • Pitkäaikainen laiminlyönti voi johtaa jarrujen epätasapainoon ja laahaamiseen.
  • Tiheä huolto oli avain luotettavuuteen.

Yleiset ongelmat Iveco Daily II (1999 - 2006)

Toinen sukupolvi Dailysta esitteli common-rail-dieselmoottorit ja paremman hienostuneisuuden. Kuitenkin käytön myötä ilmeni useita luotettavuusongelmia.

Vetoakselin tärinä

  • Vetoakselin keskiölaakerit ja ristinivelet kuluivat usein.
  • Oireita olivat kolinat tai tärinä suurilla nopeuksilla.
  • Suositeltu ratkaisu: tukilaakerin vaihto ja akselin tasapainotus.

Veden tunkeutuminen johtosarjaan

  • Veden tunkeutuminen alustan johtosarjaan aiheutti sähköisiä oikosulkuja.
  • Johti palaneisiin sulakkeisiin, käynnistysongelmiin ja äärimmäisissä tapauksissa palaneeseen johdotukseen.
  • Ratkaisu sisälsi johtosarjojen tiivistämisen ja paljaiden osien uudelleenreitityksen.

Etujarrusatulan jumittuminen

  • Jarrumännät juuttuivat tappien huonon voitelun vuoksi.
  • Aiheutti jarrujen laahaamista ja levyn ennenaikaista kulumista.
  • Ratkaisu: Jarrusatuloiden säännöllinen huolto ja tappien vaihto tarvittaessa.

Kytkinvaijerin vika

  • Kuten faceliftatussa Daily I:ssä, kytkinvaijerit jatkoivat odottamattomasti katkeamista.
  • Tukevammat jälkimarkkinavaijerit tarjosivat pidemmän käyttöiän.
  • Varhainen havaitseminen sisälsi polkimen tuntuman ja vaijerin näkyvän kulumisen tarkistamisen.

Yleiset ongelmat Iveco Daily II Facelift (2006 - 2014)

Tämä sukupolvi sai Euro 4 ja myöhemmin Euro 5 -moottorit, mukaan lukien suositut 2.3 HPI ja 3.0 HPT -dieselmoottorit. Vaikka ne olivat yleensä hienostuneempia, useita päästöihin ja elektroniikkaan liittyviä ongelmia alkoi ilmetä.

EGR-venttiilin tukkeutuminen (2.3 HPI / 3.0 HPT)

  • Yleinen ongelma stop-and-go-kaupunkiajossa ja huonolaatuisella polttoaineella.
  • Oireet: Epätasainen tyhjäkäynti, viivyttely ja varoitusvalot (P0401/P0402).
  • Venttiilin puhdistus tai täydellinen vaihto on usein tarpeen 60 000–90 000 km välein.

DPF:n tukkeutuminen ja regenerointivika

  • Tukkeutuneet dieselhiukkassuodattimet (DPF) olivat yleinen valitus Euro 5 -versioissa.
  • Varoitusviestit ja vikatila laukeavat epätäydellisten regenerointisyklien seurauksena.
  • Usein tarvittiin DPF:n puhdistus, anturin vaihto tai ECU-ohjelmistopäivitys.

Suuttimien tiivisteiden vuodot (3.0 HPT)

  • Suuttimien tiivisteiden vuodot johtavat hiilikertymiin ja polttoaineen hajuun ohjaamossa.
  • Mustat kerrostumat suuttimien ympärillä ovat varhainen merkki.
  • Korjaus sisältää puhdistuksen, uudelleen tiivistyksen ja joskus suuttimien vaihdon.

ABS-anturiviat

  • Yleisiä taka-akselin antureissa – aiheuttaen ajoittaisia ABS/ESP-varoituksia.
  • Johdotuksen vaurioituminen tai korroosio navoissa oli tyypillinen syy.
  • Antureiden puhdistus tai vaihto ja johdotuksen kiinnitys olivat ratkaisu.

Yleiset viat Iveco Daily III (2014 - 2019)

Tämä versio toi mukanaan täydellisen uudelleensuunnittelun ja paremman polttoainetalouden sekä edistyneempiä kuljettajan apujärjestelmiä. Siitä huolimatta ongelmat moottorin osien ja elektronisten järjestelmien kanssa jatkuivat.

Turboahtimen toimilaitteen vika (2.3 HPI)

  • Toimilaitteen moottorin vika johti alipaineolosuhteisiin tai vikatilaan.
  • Usein aiheutuu lämmöstä ja tärinästä tai huonoista sähköliitännöistä.
  • Toimilaitteen tai koko turbon vaihto voi olla tarpeen.

Kampiakselin huohottimen vuodot

  • Öljysumua tai jäämiä imujärjestelmän tai välijäähdyttimen putkien ympärillä.
  • Aiheutuu halkeilleista huohotinletkuista tai viallisesta öljynkerääjästä.
  • Ratkaisu: Vaihda erotinosa ja letkut.

Akun tyhjeneminen ja BCM-viat

  • Akun tyhjeneminen johtuu viallisesta koriohjausmoduulista (BCM), joka piti piirejä aktiivisena.
  • Satunnaisia sähkövikoja, kuten sisävaloja, ovilukkoja ja varoitusvaloja.
  • BCM:n nollaus tai vaihto ratkaisi toistuvat ongelmat.

Yleiset ongelmat Iveco Daily III Facelift (2019 - )

Uusin facelift toi Euro 6d -dieselmoottorit ja päivitetyn infotainment-järjestelmän. Kuitenkin uusia ongelmia ilmeni, pääasiassa päästöjärjestelmiin ja antureihin liittyen.

NOx-anturin ja AdBlue-viat

  • Usein AdBlue-aiheisia varoitusviestejä, kuten "Moottoria ei voi käynnistää x km:n sisällä."
  • Yleiset koodit: P229F (NOx-anturi), P20EE (SCR-tehokkuus).
  • Ratkaisut sisältävät anturin vaihdon, suuttimien puhdistuksen ja ECU-nollaukset.

Adaptiivisen vakionopeudensäätimen anturivirheet

  • Radarin virheellinen kohdistus tai likaantuminen aiheutti vakionopeudensäätimen toimintahäiriöitä.
  • Usein sään, roskien tai pienten etutörmäysten laukaisema.
  • Saattaa vaatia jälleenmyyjän uudelleenkalibroinnin tai anturin vaihdon.

Kytkimen työsylinterin vuodot (manuaaliset versiot)

  • Hydrauliset vuodot aiheuttavat pehmeän kytkinpolkimen ja vaihteiden vaihtamisongelmia.
  • Näkyvä neste vaihdelaatikon kotelon alla on keskeinen oire.
  • Ratkaisu sisältää työsylinterin vaihdon ja järjestelmän ilmaamisen.
Iveco Daily
 
Anna avainsana
Tarkennettu haku
Transit Center in Europe