Ford Transit Custom - Yleiset Ongelmat
Ford Transit Custom on keskikokoisten pakettiautojen segmentin mittapuu, jota kiitellään laajalti sen mukavuudesta, käytännöllisyydestä ja tehokkaista dieselmoottoreista. Vuodesta 2012 lähtien se on tullut suosituksi ammattilaisten ja kalusto-operaattoreiden keskuudessa ympäri Eurooppaa. Suosiostaan ja vahvasta suorituskyvystään huolimatta Transit Custom ei ole immuuni vioille. Tässä oppaassa esittelemme yleisimmät mekaaniset ja sähköiset ongelmat kaikissa pakettiauton dieselmoottorisissa sukupolvissa.
Transit Custom MK1:n Yleiset Viat (2012 – 2018)
Turboahtimen ja Toimilaitteen Vika
- Oire: Äkillinen tehonmenetys, vikatila tai kova turbon ujellus. Huono kiihtyvyys ja ylipaine-/alipainekoodit ovat yleisiä.
- Syy: Toimilaitteen vika tai hiilikertymä turbon VNT-mekanismissa. Öljynpuute harvinaisen huollon vuoksi vaikuttaa myös asiaan.
- Korjaus: Vaihda tai puhdista turboahdin ja toimilaite. Käytä korkealaatuista öljyä ja vaihda se säännöllisesti toistumisen estämiseksi.
DPF-tukkeuma ja Regenerointiongelmat
- Oire: DPF-varoitusvalo kojelaudassa, alentunut moottorin teho, tuuletin käy sammutuksen jälkeen.
- Syy: Tukkeutunut dieselhiukkassuodatin lyhyiden ajomatkojen vuoksi, jotka estävät oikean regeneroinnin.
- Korjaus: Suorita pakotettu regenerointi diagnostiikkalaitteilla. Vakavissa tapauksissa irrota ja puhdista tai vaihda DPF ammattimaisesti.
Kaasupolkimen Anturin Johdotusvika
- Oire: Moottori ei reagoi kaasupolkimen painallukseen; ajoneuvo ei kiihdy, kun poljinta painetaan.
- Syy: Vaurioitunut tai hankautunut johdotus kaasupolkimen asentoanturissa polkimen alueella.
- Korjaus: Tarkasta ja korjaa tai vaihda vaurioitunut osa johtosarjasta. Kiinnitä, jotta vältetään tuleva hankautuminen.
Sähköisen Ohjaustehostimen (EPS) Vika
- Oire: Raskas ohjaus tai ohjaustehostimen täydellinen menetys, usein varoitusvalon kanssa.
- Syy: Löysä tai viallinen pultti EPS-yksikössä tai sisäinen moottorivika.
- Korjaus: Vaihda ohjausvaihdekokoonpano päivitettyyn osanumeroon. Tarkista takaisinkutsutiedot mahdollisten huoltokampanjoiden varalta.
Manuaalivaihteiston Synkronointirenkaiden Kuluminen
- Oire: Vaikeus kytkeä 1. tai 2. vaihde, rusahtava ääni vaihdettaessa tai vaihde hyppää pois päältä kuormituksessa.
- Syy: Kuluneet synkronointirenkaat ja sisäiset laakerit 6-vaihteisessa manuaalivaihteistossa, erityisesti suurilla kilometrimäärillä varustetuissa pakettiautoissa.
- Korjaus: Kunnosta vaihteisto uusilla synkronointirenkailla ja laakereilla. Säännölliset öljynvaihdot voivat auttaa pidentämään vaihteiston käyttöikää.
Transit Custom MK2:n Yleiset Ongelmat (2018 – 2023)
Toisen sukupolven Transit Custom esitteli 2.0 EcoBlue-dieselmoottorin, päivitetyn muotoilun ja parannetun mukavuuden. Vaikka se toi parannuksia tehokkuuteen ja päästömääräyksiin, se toi myös uusia luotettavuusongelmia. Alla on yleisimmin raportoidut Ford Transit Custom MK2:n viat, joita omistajat ja korjaamot ovat kohdanneet.
Märän Jakohihnan Hajoaminen (2.0 EcoBlue)
- Oire: Moottorin räminä, alhaisen öljynpaineen varoitus tai äkillinen moottorivika, jos hihna hajoaa.
- Syy: Jakohihna toimii öljyssä ("märkä hihna") ja voi hajota ennenaikaisesti, varsinkin jos polttoaine laimentaa öljyä tai jos käytetään huonolaatuista öljyä.
- Korjaus: Vaihda jakohihna ja öljypumpun hihna valmistajan ilmoittamalla huoltovälillä tai sitä ennen (240 000 km tai 10 vuotta). Säännölliset öljynvaihdot Fordin hyväksymällä öljyllä ovat kriittisiä.
DPF-tukkeuma ja Regenerointiviat
- Oire: DPF-varoitusvalo, alentunut moottorin teho, liiallinen tuulettimen melu sammutuksen jälkeen.
- Syy: Lyhyet kaupunkiajot estävät oikean regeneroinnin, mikä johtaa noen kertymiseen dieselhiukkassuodattimeen.
- Korjaus: Pakota regenerointi diagnostiikkatyökaluilla tai irrota DPF ammattimaista puhdistusta varten. Harkitse satunnaisia maantieajoja passiivisen regeneroinnin auttamiseksi.
EGR-venttiilin Tukkeutuminen
- Oire: Epätasainen tyhjäkäynti, musta savu kuormituksessa, moottorin epäröinti ja palava moottorinohjauksen valo.
- Syy: Hiilikertymät kertyvät EGR-venttiilin ja imusarjan sisään ajan myötä, erityisesti lyhyillä ajosykleillä.
- Korjaus: Puhdista tai vaihda EGR-venttiili. Joissakin tapauksissa myös imusarja saattaa vaatia puhdistusta suorituskyvyn palauttamiseksi.
Manuaalivaihteiston ja Kytkimen Kuluminen
- Oire: Vaihteiden kytkeytyminen on tahmeaa, kytkin luistaa tai kuuluu ujeltavaa ääntä suuremmilla nopeuksilla.
- Syy: Kytkinlevyn kuluminen tai vaihteiston laakereiden heikkeneminen. Raskas kaupunkiajo kiihdyttää voimansiirron osien kulumista.
- Korjaus: Vaihda kytkinsarja ja tarkasta vaihteiston sisäosat. Jos ujellus jatkuu, täydellinen kunnostus päivitetyillä laakereilla voi olla tarpeen.
Turboahtimen Toimilaitteen Toimintahäiriö
- Oire: Tehon menetys, epäjohdonmukainen ahtopaine tai "Turbo Underboost" -vikakoodit.
- Syy: Sähköisen toimilaitteen vika tai muuttuvasiipisen mekanismin jumittuminen turbon sisällä.
- Korjaus: Vaihda toimilaite tai turboahdinkokoonpano. Säännölliset öljynvaihdot ja oikeanlaisen öljyn käyttö voivat estää toistumisen.
Transit Custom MK3:n Ongelmat (2023 – Nykyhetki)
Uusin Transit Customin sukupolvi tuo täysin päivitetyn alustan, modernin elektroniikan ja edistyneet Euro 6d -dieselmoottorit. Vaikka se on vielä hyvin uusi markkinoilla, omistajien ja korjaamojen varhainen palaute on jo paljastanut joitakin lastentauteja. Tässä ovat tähän mennessä raportoidut merkittävimmät Transit Custom MK3:n ongelmat.
SCR / AdBlue-järjestelmän Toimintahäiriöt
- Oire: "Tarkista päästöjärjestelmä" -viesti, moottorin varoitusvalo ja joissakin tapauksissa lähtölaskenta käynnistyksenestoon.
- Syy: NOx-anturin, AdBlue-suuttimen tai pumppu-/lämmitinyksikön varhaiset viat. AdBluen kiteytyminen voi tukkia komponentteja, erityisesti kylmissä ilmastoissa.
- Korjaus: Vaihda viallinen komponentti ja nollaa järjestelmä diagnostiikkatyökaluilla. Käytä tuoretta AdBlueta ja aja säännöllisesti kertymisen estämiseksi.
Infotainment- ja Ajoavustinjärjestelmien Viat
- Oire: Tyhjä tai jäätynyt infotainment-näyttö, vääriä ajoavustinhälytyksiä tai toimimaton peruutuskamera.
- Syy: Ohjelmistovirheet varhaisissa tuotantoyksiköissä tai ohjausmoduulien huono maadoitus.
- Korjaus: Asenna uusimmat ohjelmistopäivitykset jälleenmyyjän kautta. Tarkasta maadoituspisteet ja liittimet, erityisesti istuinten alla ja akun lähellä.
Akun Tyhjeneminen ja Start-Stop-ongelmat
- Oire: Pakettiauto käynnistyy vaikeasti muutaman päivän pysäköinnin jälkeen; start-stop-järjestelmä on poistettu käytöstä.
- Syy: Loisvirta ohjausmoduuleista, viallinen AGM-akku tai DC-DC-muuntimen ongelmat.
- Korjaus: Tarkista ohjelmistopäivitykset, suorita loisvirta-testi ja vaihda akku, jos kapasiteetti on alhainen. Poista tarvittaessa tarpeettomat ominaisuudet käytöstä diagnostiikan avulla.
Etujousituksen Kuluminen (Varhaiset Merkit)
- Oire: Kolina ajettaessa kuoppien yli tai tärinä ohjauspyörän kautta.
- Syy: Kuluneet kallistuksenvakaajan tangot tai iskunvaimentimien ylätuet, erityisesti raskailla kuormilla usein ajetuissa pakettiautoissa.
- Korjaus: Vaihda vialliset jousituksen osat OE-laatuisilla osilla. Tarkasta suuntaus ja holkit rutiinihuollon yhteydessä.
Jakohihnan Huoltomuistutus (Periytynyt Moottori)
- Oire: Ei oireita ennen vikaantumista; joissakin pakettiautoissa on jo hihnan jäämiä öljyjärjestelmässä alhaisilla kilometreillä.
- Syy: MK3 jatkaa 2.0 EcoBlue -märkähihnarakenteen käyttöä, joka on altis kulumiselle, jos öljynlaatu on huono tai huoltovälit pitkittyvät.
- Korjaus: Noudata tiukkoja öljynvaihtovälejä (Ford WSS-M2C952-A1 -määritys). Tarkasta hihnan kunto öljypohjasta säännöllisin huoltovälein ja vaihda viimeistään 10 vuoden/240 000 km:n kohdalla.
Käytä Laadukkaita Varaosia:
Olipa kyseessä turbon toimilaitteen, jakohihnasarjan tai EGR-venttiilin vaihto, valitse aina OE-laatuisia tai luotettavia jälkimarkkinaosia varmistaaksesi pitkäaikaisen luotettavuuden. Tarjoamme laajan valikoiman Ford Transit Customin osia, jotka on räätälöity jokaiseen sukupolveen.
Vastuuvapauslauseke:
- Tämä opas tiivistää yleisesti raportoituja Transit Customin ongelmia perustuen omistajien palautteeseen ja korjaamokokemukseen. Todellinen vikojen esiintyvyys voi vaihdella. Ota aina yhteyttä pätevään mekaanikkoon tarkan diagnoosin ja korjauksen saamiseksi.
|