Your browser does not support JavaScript!


Historia: Ford Transit Custom MK1 (2012–2023)

Vuonna 2012 esitelty Ford Transit Custom MK1 muutti käsityksiä keskikokoisista pakettiautoista. Se sijoittui pienemmän Transit Connectin ja täysikokoisen Transitin väliin ja suunniteltiin erityisesti kaupunkien yrityksiä, kalustonhallintaa ja ammattilaiskäyttöä varten. Auto kehitettiin Fordin teknisessä keskuksessa Duntonissa, Isossa-Britanniassa, ja valmistettiin Kocaelissa, Turkissa. Transit Custom oli optimoitu Euroopan markkinoille, yhdistäen kantavuuden, turvallisuuden ja teknologian vaikuttavaksi kokonaisuudeksi. Vuonna 2013 se palkittiin arvostetulla International Van of the Year -tittelillä.

Myyntimenestys ja markkinajohtajuus

Transit Custom MK1 ei ollut vain suosittu – siitä tuli johtava toimija Euroopan kevyiden hyötyajoneuvojen segmentissä. Vuonna 2021 se oli EU:n myydyin kevyt hyötyajoneuvo, lähes 124 600 rekisteröidyllä yksiköllä. Iso-Britanniassa se oli myyntitilastojen kärjessä yli vuosikymmenen ajan, erityisesti rakennusalalla, kuriiripalveluissa ja kunnallisissa ajoneuvokalustoissa. Sen suosiota kasvattivat monet eri korimallit, kuten umpimallit, tuplahytit ja henkilöversio Tourneo Custom.

Turvallisuutta ja tunnustusta

MK1-sukupolven myötä Ford nosti turvallisuuden uudelle tasolle. Vuonna 2012 Transit Customista tuli ensimmäinen tonniluokan pakettiauto, joka sai viiden tähden Euro NCAP -arvion, kiitosta saivat etenkin törmäysturvallisuus ja matkustajansuojaus. Ford jatkoi kehitystä ottamalla käyttöön kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kaistavahtia, mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja kuolleen kulman varoitusta. Vuonna 2021 Transit Custom sai Euro NCAP Gold Award -tunnustuksen hyötyajoneuvojen turvallisuudesta.

Facelift 2018 – Mukavuus kohtaa käytännöllisyyden

Vuoden 2018 alussa Transit Custom koki kattavan facelift-uudistuksen, joka vastasi asiakkaiden odotuksia ja Fordin uudistunutta muotokieltä. Auton ulkonäkö uudistui uuden etusäleikön, terävämmän muotoilun ja virtaviivaisemman profiilin myötä. Sisätiloissa nähtiin uusi kojelauta, parempia materiaaleja ja Ford SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, jossa oli kosketusnäyttö, ääniohjaus ja älypuhelinintegraatio. MK1 nousi näin teknologisesti edistykselliseksi ja mukavaksi liikkuvaksi työtilaksi.