Your browser does not support JavaScript!


Ford Taunus -historia

Ford Taunus Transit - pakettiauto, joka alun perin tuotettiin nimellä Ford FK1000 ja Ford Transit 1250, vasta tuotannon lopussa (1961) päätettiin nimestä Taunus Transit. Ford FK1000, Taunus Transit, valmistettiin vuosina 1953 - 1965 Fordin tehtaalla Köln-Niehlissä, Saksassa, ja Azambujassa (Portugali) sijaitsevissa kokoonpanotehtaissa vuosina 1964 - 1966.

Ford Taunus Transit on kaksoismalli Ford Thames 400E: lle, joka on rakennettu vuosina 1957–1965 Isossa-Britanniassa. Fordin pääkonttori Detroitissa ei kuitenkaan nähnyt järkeä kehittää kahta erillistä mallia ja tilasi "Project Redcamp" -auton hyötyajoneuvojen yhteiseksi kehittämiseksi Euroopassa.

Ford Taunus Transit Replika Lotus
(fot: bonhams.com/auctions/20143/lot/257/)

Ford Taunus Transit on esiintynyt useissa versioissa: Taunus 12M, Taunus 15M, Taunus 17M ja FK1000 / 1250. Uuden nimen lisäksi se ei muuttunut alussa paljon. Malli 1250 oli edelleen varustettu 1,5 litran bensiinimoottorilla, ja 1,2 litran moottoreita oli saatavana vain 1000 Combi- ja Van -versioina.

Huhtikuussa 1962 ilmestyi uusi Ford Taunus -versio, jonka kantavuus oli 800 kiloa (G1BT). Sille oli ominaista renkaiden ja vanteiden pienempi koko. Ford Taunus G1BT: llä oli edullisempi 55 hv moottori. Ford Taunus Transit 800 korvasi menestyksekkäästi mallit 1000 ja 1250, joita tarjotaan melkein jokaisessa koriversiossa lukuun ottamatta runkoon perustuvaa kaksoisohjaamon versiota.

Syyskuussa 1963 Ford päätti parantaa nykyistä mallia ja tarjosi asiakkailleen Ford Taunus Transit 1500 -version, jolle oli ominaista jopa 1500 kilogramman hyötykuorma. Sitä tarjottiin bensiinimoottorilla, jonka tilavuus oli 1,7 litraa ja 60 hv (Taunus 17M). Malli 1500 esitteli joukon muutoksia, mukaan lukien kaksoispyörät takana, sai vahvistetun etuakselin ja jarrujärjestelmää on muutettu.

Ford Taunus Transit 1500 -tuotetta tarjottiin myös erikoisversiona, joka merkittiin Westfalia. Tämä malli ei ole muuta kuin matkailuauto. Westfalia voisi helposti kilpailla suositun Volkswagen Transporter T1: n kanssa. Taunus Transit Westfalia, jolle on ominaista korotettu katto ja sisustus - täynnä matkan kannalta välttämättömiä asioita.

Vuonna 1964 Ford päätti modernisoida viimeisen kerran Ford Taunus Transit -mallinsa ja esitteli mallin, jossa kaksijohtiminen jarrujärjestelmä yhdessä servon, kolmipisteistuimen etuvyön ja 12V-järjestelmän kanssa kolmivaiheisen vaihtovirtalaturin. Joulukuussa 1965 * viimeinen Ford Taunus Transit 1000 poistui tehdasporteista Kölnissä, Saksassa. Samassa kuussa alettiin myydä seuraavan sukupolven Ford Transit.

Ford Taunus Transit 1965
(fot: bringatrailer.com/2016/03/29/cosmetically-restored-w-32k-kilometers-1965-ford-taunus-transit-fk-1250)

* Etelä-Euroopan markkinoilla Ford Transit Taunus -malleja valmistettiin vuoden 1966 puoliväliin saakka Azambujan tehtaalla Portugalissa.

<- Palaa historiaan Ford Transit Lue seuraava Ford Transit MK1 ->