Fiat-ajoneuvot olivat erittäin suosittuja puolalaisten kuljettajien keskuudessa 1900-luvulla. Tämä johtui niiden suhteellisen alhaisesta hinnasta ja saatavuudesta. Sen asemaansa Puolan markkinoilla heikentyi 2000-luvulla johtuen hyötyajoneuvojen kehityksestä kilpailevien autonvalmistajien keskuudessa. On kuitenkin huomattava, että se on edelleen Puolassa eniten ostettu pakettiauto Monet ihmiset yhdistävät sen lähinnä kuriiritoiminta-alaan, vaikka poliisi, ambulanssit ja muutkin elämänalueet, jotka vaativat suurta hyötykuormaa, käyttävät sitä laajalti.
Fiat Ducato debytoi 1980-luvun alkupuolella Fiat 238:n seuraajana. Uusi malli oli enemmän kulmainen ja sopii tämän ajanjakson hyötyajoneuvojen tyyliin. Pakettiauton tuotannosta vastasi italialainen Sevel, joka teki yhteistyötä myös Alfa Romeon, Citroenin, Peugeotin ja Talbotin kanssa. Malli valmistettiin Val di Sangrossa, missä vuonna 1981 perustettiin Sevel Sud -tehdas. Painopiste oli universaaleissa ja kohtuuhintaisissa ratkaisuissa - etuvetolaite, matala lattia, MacPherson-tuki edessä ja jäykkä akseli takana. Ensimmäisen sukupolven Ducato oli saatavana kahdessa eri laiteversiossa: S ja SX. Vuonna 1990 Italian pakettiautolle tehtiin kasvojen kohotus. Suurin muutos vaikutti ajoneuvon etuosaan – etuvalojen ulkonäkö muutettiin ja ne sijoitettiin etupuskurin ritilään.
Ensimmäisen sukupolven ajoneuvojen suurin nopeus oli noin 137–140 km/h. Elokuussa 1992 luotiin myös Fiat Ducaton sähköinen versio, varustettu T29C DC-sähkömoottorilla Leroy-Somerilta. Innovatiivisen version nimi oli Ducato Elettra, ja se saa virtansa 28 akusta, joissa oli säädettävä lyijy-happo venttiili. Nämä paristot asetettiin puiseen laatikkoon. Paristojen kokonaispaino oli 868 kiloa, mikä ylitti ajoneuvon hyötykuorman 118 kilolla!