Your browser does not support JavaScript!


Citroen Jumper tosi tarina

Citroen kuuluu tällä hetkellä viiden suosituimman pakettiautojen valmistajan joukkoon Euroopassa. Vaikka ajoneuvo perustuu samaan rakenteeseen kuin kilpailevat tuotemerkit, Citroen Jumperillä on useita omia elementtejä, jotka antavat sille yksilöllisen luonteen. Juuri nämä tekijät edistävät hyviä myyntituloksia. Erityisen huomionarvoista on innovatiivinen ulkomuoto. Isossa-Britanniassa Jumper tunnetaan nimellä Relay.

Citroën-hyötyajoneuvojen ensimmäiset mallit ilmestyivät markkinoille sodanvälisenä aikana. Jo vuonna 1928 yhtiö tuotti Citroen C4 VAN:in, jolla on hyvin vähän yhteistä tänään tunnetun C4-mallin kanssa. Se oli kuitenkin varustettu suurella tavaratilalla, joka mahdollisti erityyppisten tavaroiden kuljetuksen. Citroen oli yksi ensimmäisistä tuotemerkeistä maailmassa, joka vastasi optimaalista lastausaluetta tarvitsevien yritysten tarpeita. Ajoneuvolla oli 9 litran moottori. C4-pakettiautoa oli saatavana 17 eri versiona, jotka mahdollistavat jopa 1200 kilogramman painoisten tavaroiden kuljetuksen. Vuonna 1939 yritys julkaisi TUB/TUC -mallin, josta tuli edeltäjä toiselle H-van -mallille.

Vuonna 1947 Euroopan markkinoilla debytoi Citroen H van, jolla oli etuveto. Se oli uusi ratkaisu, joka sitten hyväksyttiin maailmanlaajuisesti. H van saavutti hyvää arvostusta ja tähän päivään asti voit tavata tämän ajoneuvon uusittuja, toimivia kappaleita. Seuraavien vuosikymmenien aikana Citroen toi markkinoille lisää hyötyajoneuvojen muunnelmia – Citroën Type 23, jonka kantavuus oli 1500 kg, tai 2CV MINI-VAN, myyty 1,2 miljoonassa kappaleessa. Suurin läpimurto oli kuitenkin isokokoisen Citroen Jumperin lanseeraus, joka pysyvästi asettui Citroenin tarjoukseen.

Lue seuraava Citroen Jumper I ->