Paras Ford Transit -moottori historiassa
Ford Transit on tuotettu jatkuvasti vuodesta 1965 lähtien. Markkinoille on tullut yli 50 vuotta Ford Transitin 8 sukupolvea ja tuhansia saatavilla olevia versioita ja kehon tyyppejä. Moottoriyksikössä on tapahtunut myös suuri kierros. Ford Transitin luominen oli saatavilla eri versioissa, joissa on yli 30 eri moottoria. Mikä Ford Transit -moottori oli paras?
Ford Transit -moottorien historia
Ensimmäisellä Ford Transit vanilla oli 1,3 litran Taunus V4 -moottori, joka oli lainattu saksalaiselta Ford Taunus Transitilta. Se oli saatavana myös 1.5l- ja 1.7l-versioissa. Yhdistyneen kuningaskunnan Ford-insinöörit päättivät lisätä kapasiteettiaan tarjoamalla V4 Essex -moottoreita 1,7 l, 2,0 l ja V6 3,0 Transit MK1: n kanssa. Vaihtoehtoinen valinta oli Perkinsin dieselmoottori tai York.
Miten arvioimme näitä moottoreita nyt? Monet heistä työskentelevät toistaiseksi! On syytä huomata, että Transit MK1: tä käytettiin 95% pankkiryöstöistä kyseisenä aikana. Poliisi korosti, että Transit pystyy saavuttamaan henkilöauton nopeuden, jonka kuormitusalue on huomattavasti suurempi. Se loi räjähtävän seoksen! Ford Transit -moottorit olivat luotettavia, tehokkaita ja ennen aikaa. Elokuussa 1977 ilmestyi Ford Transit 1978 1/2 -versio, joka tunnetaan yleisesti nimellä Transit MK2. Tämä laajensi moottoreiden valikoimaa bensiinimoottoreilla Pinto 1.6 / 2.0 ja Köln V6 2.8 tai Essex V6 3,0 yksikköä. Dieseleiden joukossa 2,4 litran York-yksikkö hallitsi edelleen. Vertailun vuoksi - Australian markkinoilla samaan aikaan osui moottoriin V6 4.1l. Uusia malleja esiintyi myös uusien mallien käyttöönotossa. 2.3L Duratec- ja Duratorq TDCi -moottorit vaihtoehdoissa 2.2l, 2.4l ja 3.2l olivat suosituimpia Euroopassa. Euroopan markkinat toimittivat pääasiassa TDCI-moottoreilla varustetut pakettiautot, jotka tarjosivat korkean kestävyyden, suhteellisen alhaisen palamisasteen ja viallisen toiminnan.
Ford Transit -moottorit nykyisessä tarjouksessa
Fordin politiikka keskittyy uusien teknologioiden tukemiseen ja ympäristön suojeluun. Vain muutamassa vuodessa voimme odottaa, että kaikilla Ford-autoilla (ja pakettiautoilla) on sähkömoottorit. Esitys on hieman erilainen. Uudet EcoBlue 2,0 litran moottorit tuotiin Euroopan markkinoille.
Kukin variantti on muutamasta kymmeneen HP: hen tehokkaampi kuin edeltäjänsä 2.2 TDCi. Vääntömomentti on myös suurempi. Suuttimet yhden polttoprosessin aikana (kestää murto-osan sekunnista) tekevät 6 polttoaineen ruiskutusta sylinterin paineilma-moottoriin. EcoBlue-moottorit käyttävät 15% pienempää polttoaineenkulutusta kuin aiemmin käytetty yksikkö, mutta ne edellyttävät AdBlue-säiliön pohjustusta Euro 6 -määräysten mukaisesti.
Tehokkain Ford Transit -moottori
Ford Transit oli muutamia poikkeuksellisia kopioita, joissa oli epätyypillisiä moottoreita, jotka yleensä lainattiin muista autoista. Vuonna 1971 SuperVan debytoi V8-moottorilla, joka tuotti tehoa noin 400 hv.
Sen seuraaja, SuperVan II, sai Cosworth DFL -moottorin, jonka huippunopeus oli 178 mailia tunnissa. Vuonna 1994 Ford esitteli viimeisen SuperVanin Cosworth HB -yksiköllä. Ajan mittaan moottori muutettiin käytännöllisemmäksi Ford-Cosworth Pro Sports 3000 V6: ksi, jonka teho oli 295 hv.
Vuonna 2011 Ford esitteli Transit SuperSportVan -mallin turboahdetulla Duratorq 3.2 -moottorilla, joka tuottaa 198 hv: n tehoa. Samana vuonna Drift Bus debytoi BMW M5 V8 -moottorilla noin. 440 hv!
Ja mikä mielestänne oli paras Ford Transit -moottori historiassa? |